Zawieszenie to kluczowy układ w pojazdach, szczególnie jego rola jest istotna w kwestii bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Producenci stosują kilka jego rodzajów, różniących się działaniem, stopniem skomplikowania i zastosowanymi podzespołami. Poszczególne elementy zawieszenia mogą podczas użytkowania samochodu ulec awarii, szczególnie na naszych niekoniecznie równych drogach. W takim przypadku należy odwiedzić mechanika, zakupić niezbędne części samochodowe i jak najszybciej naprawić usterkę. Warto też wiedzieć, z jakich elementów składa się ten układ, jaka jest ich rola, i jakie mogą się pojawić problemy podczas eksploatacji pojazdu.
Amortyzatory, sprężyny, resory piórowe
Zadaniem tych elementów jest tłumienie drgań podczas poruszania się pojazdu, zarówno przenoszonych bezpośrednio na nadwozie, jak też ruchu tak zwanych mas nieresorowanych. Dodatkowo amortyzatory mają też istotny wpływ na przyczepność pojazdu, co wpływa i na komfort, i na bezpieczeństwo w czasie jazdy.
Wahacze
Wahacze łączą zwrotnicę z nadwoziem, mogą być montowane ukośnie, poprzecznie lub wzdłużnie. Producenci często stosują kilka rodzajów tych elementów, na przykład wahacze dolne i górne, które bezpośrednio wpływają na poruszanie się kół. Wahacze nie są mocowane bezpośrednio, a za pośrednictwem wykonanych z metalu i gumy tulei.
Tuleje wahacza
Mimo niewielkich rozmiarów pełnią bardzo ważną rolę w zawieszeniu, na nich spoczywa praktycznie cała masa pojazdu. Ich gumowo-metalowa konstrukcja zapewnia dobre tłumienie drgań, zapewniając stabilne i precyzyjne prowadzenie auta. Zużycie tulei objawia się charakterystycznym szarpaniem przy ruszaniu i stukami na nierównościach.
Sworzeń wahacza
Zadaniem sworznia jest połączenie wahacza ze zwrotnicą oraz zapewnienie właściwej amortyzacji pomiędzy tymi elementami. Konstrukcyjnie najczęściej sworznie są nitowane do wahaczy, skręcając się i poruszając wraz ze zwrotnicą. Awaria sworznia może być bardzo niebezpieczna, gdyż powoduje rozjechanie się kół w różne strony.
Stabilizator i łącznik stabilizatora
Stabilizator służy do niwelowania poprzecznych przechyłów podczas skręcania, zapewniając odpowiednią przyczepność wszystkich kół. Łączniki łączą ten element z wahaczem lub w niektórych modelach samochodów, z amortyzatorem, dlatego też bardzo ważne jest, żeby nie miały one luzów.
Zależnie od konstrukcji, cały układ zawieszenia może być mniej lub bardziej skomplikowany. Obecnie nie ma problemów z zakupem poszczególnych jego elementów, wystarczy znaleźć jakiś sprawdzony sklep z częściami, taki jak na przykład HurtCzesci.pl, i w nim zrobić potrzebne zakupy.
You must be logged in to post a comment.