Dzięki połączeniu dwóch lub czterech kół z silnikiem, pojazdy zyskały większą moc i lepszą przyczepność na różnorodnych powierzchniach. Taki rodzaj napędu nie sprawia problemu, gdy maszyny i pojazdy poruszają się po linii prostej. Ale już pokonanie łuku byłoby co najmniej problematyczne, gdyby nie dyferencjał.
Jak działa dyferencjał?
Dyferencjał lub mechanizm różnicowy, jak sama nazwa wskazuje, pozwala kołom na poruszanie się z różną prędkością. Jest to istotne podczas wykonywania skrętu, kiedy każde koło ma inny odcinek drogi do przebycia, a tym samym kręci się wolniej lub szybciej w stosunku do tego drugiego. Bez zamontowania układu różnicującego, jedno z kół po prostu ślizgałoby się. Dyferencjał montowany przy tej parze kół, na którą przenoszony jest napęd. Przedni mieści się w skrzyni biegów, natomiast dyferencjał tylny jest częścią mostu.
Dyferencjał JCB – mechanizm do zadań specjalnych
W maszynach budowlanych sprawne działanie dyferencjału jest tak samo ważne jak możliwość skutecznego zablokowania go. Dobrym przykładem będzie tutaj dyferencjał JCB, który w maszynach budowlanych tej marki np. w ładowarkach czy koparko-ładowarkach wyposażony jest w dodatkowe funkcje. Po pierwsze, blokada mechanizmu różnicowego może mieć zwiększone tarcie – umożliwia to tzw. szpera. Dzięki niej blokowanie rozdzielności pracy kół jest dużo bardziej skuteczne. Po drugie, dyferencjał JCB występuje z opcją automatycznej blokady całego układu lub tylko przedniej osi. Po trzecie, do wyboru mamy również funkcję ograniczonego poślizgu.
Bardziej wydajna praca maszyn
Dyferencjał JCB zapewnia nowoczesnym maszynom budowlanym lepszą trakcję, ogranicza ich poślizg i redukuje utratę przyczepności. Dzięki temu maszyny działają dużo bardziej efektywnie – zmniejsza się zużycie opon i znacznie poprawia pobór paliwa. Co ważne, jeśli dojdzie do awarii tej części, można ją wymienić – dyferencjał, obudowa dyferencjału czy zestaw naprawczy są dostępne w dobrych serwisach.
You must be logged in to post a comment.