Obecnie zdecydowana większość samochodów poruszających się po europejskich drogach jest wyposażona w sondy lambda. Od wielu lat producenci są bowiem zobowiązani do instalacji tego elementu w pojazdach. Warto przybliżyć, czym jest ten element, który dla wielu kierowcom pozostaje zupełnie nieznany. Jak ważna jest ta niepozorna część układu wydechowego? Jakie są jej zadania?
Dlaczego sonda lambda jest tak ważna?
Zadaniem sondy jest pomiar oraz regulacja poziomu zanieczyszczeń znajdujących się w mieszance, która dotarła do układu wydechowego. Nie dziwi zatem, iż prawo nakazuje korzystać z tego elementu. Rzecz w tym, iż skuteczny pomiar umożliwia ograniczanie emisji splin, a tym samym przyczynia się do ochrony środowiska. Ponadto, dostarczając informacji o zbyt wysokim poziomie zanieczyszczeń, sonda lambda pomaga chronić silnik. Jeżeli wydychane powietrze jest zanieczyszczone, oznacza to, że pyły w nadmiernej ilości pojawiły się również w jednostce napędowej. Niezbędna jest zatem interwencja mająca na celu obniżenie poziomu zanieczyszczeń w silniku. Brak interwencji prędzej czy później będzie skutkował awarią silnika, który odmówi poprawnej pracy ze względu na zalegający nagar.
Jak działa miernik zanieczyszczeń?
Wiemy już, jaki jest cel działania sondy lambda, jednak w jaki sposób zbiera ona pomiary i reguluje poziom zanieczyszczeń? Zasadniczo pomiar dokonywany przez ten element, to tak naprawdę porównanie powietrza w rurze wydechowej z czystym powietrzem. W ten sposób możliwe jest określenie, ile zanieczyszczeń zawiera się w mieszance paliwowo-powietrznej. Sonda wyposażona jest w ogniwo, które działa jak elektrolit odpowiadający za pomiar ilości tlenu w mieszance. Warto również wspomnieć o materiałach, z których w większości wykonana jest sonda. Podstawowym elementem konstrukcji jest wspomniane ogniwo wykonane z dwutlenku cyrkonu. Powierzchnia urządzenia pokryta jest odpowiednio grubą warstwą platyny. Po zebraniu pomiaru, informacja wysyłana jest do modułu znajdującego się w silniku, który w razie potrzeby modyfikuje skład mieszanki.
Warto również wspomnieć o grzałce, w którą wyposażona jest każda nowoczesna sonda. Dlaczego grzałka jest potrzebnym elementem? Utrzymuje ona wysoką temperaturę w okolicach sondy, gdyż pomiar jest trafny jedynie wtedy, gdy temperatura przekracza 300 stopni Celsjusza. W niższych temperaturach ogniwo nie jest przepuszczalne dla jonów.
Jak często wymieniać sondę lambda?
Niewątpliwie, sonda mierząca poziom zanieczyszczeń w układzie wydechowym jest narażona na szereg czynników, które mogą ją uszkodzić. Pewne zagrożenie stanowią same zanieczyszczenia, które mogą doprowadzić do degradacji elementu. Ponadto, niebezpieczna jest wysoka temperatura, bez której jednak sonda nie jest w stanie skutecznie pracować. Ponadto, ze względu na lokalizację sondy dosyć często ulega ona uszkodzeniom podczas wypadków czy nawet niewielkich stłuczek. Dlatego też zaleca się regularną kontrolę stanu technicznego sondy co 25-30 tys. przejechanych kilometrów. Niemniej jednak przeważnie wymiana nie jest konieczna aż tak często.
You must be logged in to post a comment.